Frontsztal (przeciągniecie taśmami A) Przednia część skrzydła, czyli krawędź natarcia, zawija się pod spod. Skrzydło zatrzymuje się gwałtownie co powoduje wahania i zaczyna opadać pionowo. Spowodowane jest najczęściej:

a. Pociagnięciem za tasmy A
b. Nieumiejętnym zakładaniem klap
c. Samoistnie, najczęściej przy wleceniu z dużą prędkością w strefę duszenia, ze strefy noszenia. Czyli, po ludzku, przy wyjściu z komina na odpuszczonym skrzydle.

Motyl Skrzydło załamuje się w połowie, stykając się stabilizatorami. Samoistnie występuje rzadko, najczęściej przy mega-fronsztalach, albo jako powikłania po innych figurach. Można go wywołać specjalnie, ale oprócz efektownego wyglądu nie ma zastosowania.

Klapa Zawinięcie się jednej polowy skrzydła połączone z jego wypompowaniem. Najczęściej występująca przypadłość wywołująca nagły skok ciśnienia u początkujących. Jest jak grypa. Przy umiejętnym wyprowadzeniu niegroźna, pozostawiona sama sobie prowadzi do ciężkich powikłań.

Klapy (duże uszy)   Założenie 2 małych klap po obu stronach. Ma na celu zwiększenie opadania i zwiększenie ciśnienia w skrzydle. Skrzydło z założonymi klapami przeważnie się już dalej nie deformuje.

Krawat  Zapętlenie się linek dookoła stabilizatora. Powoduje przyhamowanie jednej strony skrzydła. Duży krawat może powodować rotacje. Powstaje przy starcie ze splatanymi linkami, bądź jako powikłanie po innych atrakcjach.

Besztal (przeciągnięcie taśmami B) Ma na celu znaczne zwiększenie opadania (5-8 m/s). Samoistnie nie występuje, skrzydło wygina się wzdłuż i opada pionowo kiwając się.

Negatywka (korkociąg, spirala negatywna) Rotacja skrzydła wywołana utratą siły nośnej jednej strony skrzydła z powodu zbyt malej prędkości, czyli jednostronne przeciągniecie. Przepis na negatywkę: ostry zakręt przy zbyt malej prędkości. Jedna strona skrzydła odpompowuje się i skrzydło kreci się do tylu 2 razy szybciej od pilota. Pilot tez kreci się do tylu. Zagrożeniem jest zakręcenie się w taśmach.

Fullsztal (pełne przeciągnięcie) Pełne odpompowanie skrzydła przez maksymalne zaciągniecie sterówek. Skrzydło układa się w podkowę do tylu i opada pionowo, próbując się wyrwać. Jak się wyrwie to wieje grobem. Prędkość opadania przy fullsztalu ustępuje tylko ostrej spirali.  Namierzyłem 14,7 m/s.

SAT Rodzaj przeciągniętej spirali. Os obrotu znajduje się nie poza układem pilot-skrzydło jak w normalnej spirali, tylko pomiędzy czaszą a pilotem. SAT w przyrodzie występuje, ćwiczą go namiętnie nasionka klonu.

Spirala Bardzo ostry skręt przytrzymany kilka lub kilkanaście zwitek. Występuje gwałtowny wzrost siły odśrodkowej i opadania. Bardzo szybko narasta przeciążenie. Jeśli skrzydło obróci się komorami w dol, to siła odśrodkowa może zastąpić grawitację stabilizując spiralę, przez co paru ludzi już wkręciło się w ziemie. Skrzydło jest nieruchome względem pilota. Figura niebezpieczna, można stracić przytomność. W ostrej spirali prędkość opadania może osiągnąć 20 m/s, prędkość obwodowa ponad 100 km/h.

Wingower Rytmiczne kołysanie skrzydła na boki. Pogłębiony wingower może przekroczyć 90 st, czyli przerodzić się w początek loopingu.

Uriuk

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com